ÚSTÍ NAD LABEM – DOLNÍ ZÁLEZLY

(aneb hodně zkrácená jarní padesátka)

Účastníci: Viktor Kováč, Petr Staněk

Na sobotu 18.4.2009 naplánoval Milan kratší pochod v okolí Ústí nad Labem. Turisté z Klubu českých turistů Spartak Ústí nad Labem pořádají každým rokem Ústeckou jarní padesátku (trasy měří od 6 do 50 kilometrů) a letos proběhl již 43 ročník. Termín akce se bohužel kryl s pochodem neonacistům, který vylidnil Ústí nad Labem. Nečekal jsem vysokou účast kamarádů, ovšem skutečnost byla ještě horší. Ráno v 9.00 hod. jsme se v Důlcích u pionýrského centra (dříve známé Apollo) sešli jen dva: Petr a já. Organizátor Milan se omluvil pro nemoc a nikdo další nedorazil. Chvíli jsme se rozhodovali, zda vůbec na pochod půjdeme, ale nakonec zvítězil pohyb nad leností. Alespoň kratší výšlap absolvujeme. Při registraci obdržíme plánek trasy a dostáváme předem i účastnický diplom neb se sem již nebudeme vracet. Vyrážíme prázdným městem na Větruši. Potkáváme jen policajty (státní i městské), nad hlavami nám krouží vrtulník. Přicházíme k restauraci na Větruši, prohlížíme si, jak postupují stavební práce na opravě teras a pokračujeme dál. Po zelené turistické značce jdeme směrem na Vrkoč. Výhledy z hřebene Labských vrchů na Labe a domky kolem něj jsou jako vždy parádní. A jsme u vodopádu. Je zde několik lidí, vody moc neteče, pokračujeme v krasojízdě. U cesty pod Vrkočí si na lavičce dáváme svačinu. Po občerstvení jdeme po silnici i cestě do Dolních Zálezel. Prohlížíme si vilky a po chvíli se noříme do lesíka. Zde místní umělec vytvořil dřevěné sochy (zvířata, pohádkové bytosti atd.). Některé jsou staré a omšelé, další vypadají nověji. Všechny jsou ale zajímavé, autor je šikovný. Než se nadějeme, jsme v Dolních Zálezlech. Procházíme kolem nádraží (spoj máme zjištěný předem) a hledáme restauraci. Po menším bloudění a poptání se u jedné z obyvatelek hospodu nacházíme. Bohužel je zavřená (otvírá až v 16.00hod.) a jiná zde není. O víkendu to tady moc nežije. Prohodíme pár slov s členkou Spartaku ÚL, která přišla ze stanoviště v Dubici. Dozvídáme se, že na dnešní výšlap přišlo cca 150 lidí. Na vlak naštěstí nečekáme dlouho a přesunujeme se do Ústí nad Labem. Na nádraží jsou policejní manévry, televize u východu montuje kameru a každý cestující musí ukázat obsah zavazadla. Trochu si při ukazování svého batohu zanadávám, ale nakonec jim pláštěnku a čaj ukazuji. Restaurace v okolí jsou zavřené, dáváme si pivo a grog v Barborce. Vyhodnocujeme dnešní akci a pozorujeme manévry na ulici. Po občerstvení ukončujeme dnešní akci a jedeme domů. Ústí nad Labem je stále liduprázdné, autobusy naštěstí ještě jedou. Dnešní kratší výšlap se vydařil. Počasí bylo ideální, účast kamarádů byla sice slabší, ale vystačili jsme si. Ušli jsme přibližně 13 kilometrů. Uvidíme, třeba příští rok půjdeme v silnější sestavě a delší trasu. Na dalších akcích ahoj.