VINOBRANÍ 2008

(aneb první degustační návštěva O.P.A.T.u Velkých Žernosek)

Účastníci:Viktor, David, Jára, Renda, Zbýňa, Alena, Dana, Iveta, Roman, Lenka

Tak nám začal podzim, víno dozrává, burčák kvasí. Je čas, aby O.P.A.T. vyrazil na nějaké zajímavé vinobraní. Po deseti letech 1998-2007 (docela dlouhá šňůra), kdy jsme jezdili na vinobraní do Mělníka nastal čas pro změnu. Po kratší diskusi bylo vybráno komornější a bližší vinobraní ve Velkých Žernosekách. Skalní turisté mohli spojit konzumaci dobrot s kratším výletem, ostatní se měli dopravit po vlastní ose okolo 15.00 hod. rovnou do Velkých Žernosek. Spojení do vesnice i z ní není zrovna ideální, chce to trochu plánovat. Milan vše zorganizoval, rozeslal maily s instrukcemi a nakonec se nemohl zúčastnit. Ovšem za přípravu oddílové akce mu vyslovuji velkou pochvalu. Sraz těch, kteří si chtěli před vinobraním protáhnout kostru byl v 10.45 hod. na autobusovém nádraží. Sešli jsme se zde celkem čtyři: Renda, Dana, Lenka (nováček na oddílové akci) a já. Počasí vypadalo solidně, čekalo nás pár pohodových kilometrů zajímavé trasy. Milan naplánoval tento pochod: Sebuzín, Plešivec, Kamýk, Velké Žernoseky cca 9 kilometrů značenými trasami. Před jedenáctou hodinou nastupujeme do autobusu číslo 11 a míříme do Sebuzína. Za jízdy nás Dana přemluví ke změně trasy. Nebyla ještě na Kalvárii, chce se tam podívat. Proč ne, operativně měníme trasu na tuto: Církvice, Libochovany, Kalvárie, pak se uvidí podle času a chuti zda půjdeme přes Kamýk, nebo seběhneme rovnou do Velkých Žernosek. Na konečné autobusu v Církvicích vystupujeme a jdeme podle vody do Libochovan. Větší část cesty vede po cyklostezce. Je to divné, ale potkáváme minimum cyklistů. Trochu se ochladí a jejich počty se hned rapidně smrsknou. Šlapeme podél Labe, ochutnáváme maliny a sledujeme závody plachetnic. Je jich na hladině docela dost. V Libochovanech se napojujeme na žlutou turistickou značku a míříme do kopců nad řeku. U fotbalového hřiště staví nějaký Rendův kamarád motorkář dům, takže se Renda stavuje na kus řeči a pak nás dobíhá. Po kratším, ale strmém výšlapu pokračujeme po hřebeni s pěknými výhledy na Labe a zástavbu na jeho březích. Počasí přeje, neprší, fouká a výhledy jsou daleké. Přicházíme na Kalvárii, zde se kocháme a svačíme. Ke zdejším vztyčeným křížům se váže nejedna zajímavá pověst. Ovšem já nejsem žádný vyprávěč pověstí a bájí, takže si je každý zájemce či zvědavec aktivně vyhledá v análech sám. Ochlazuje se, Dana chce stihnout Historický průvod ve vsi takže Kamýk dnes vynecháme a míříme rovnou do Velkých Žernosek.  Scházíme prudkým sešupem na cyklostezku. Těsně před ní nás obtěžuje velký volně pobíhající pes. Nějaký magor pejskař ho pustil zřejmě proběhnout. Naštěstí nezaútočil, jen pobíhal okolo a čuměl. Projdeme pod tratí a podél vody míříme k dnešnímu cíli. A jsou zde Velké Žernoseky. Platíme vstupné, procházíme všechny atrakce, ochutnáváme burčák. Do srazu v 15.00 hod. máme čas, jdeme do restaurace kterou nám vychválila Dana. Sedíme venku a pozorujeme cvrkot. Přichází Historický průvod, který se na tomto konci vsi formuje a vrací se zpět. Za průvodem přichází David s Alenou, máváme na ně. Ptají se, kde se platí vstupné, prošli celou ves a nikde neviděli pokladnu. Ukazuje se, že prošli zdarma díky průvodu, kterému dělaly místo i pokladny. Protože jsme Davida i Alenu zavolali do restaurace, která je mimo ohraničený areál, budou nyní muset zaplatit. David přijel autem, burčák moc nemusí a navíc byl v pátek na pivku a natáhl to. Objevuje se i Zbýňa, který dorazil také autem a jen na chvíli. Na výlet nepřišel, protože zaspal (náročný pátek). Nedá si ani pivo či burčák, neboť za hodinu odjíždí na noční směnu. Od vlaku dorazil i Roman se známými. Od dovolené O.P.A.T.u v červnu se Roman neukázal ani na akci, ani v hospodě. Potřeboval si od nás dle vlastních slov odpočinout. Jako poslední přijel Jára s Ivetou, kteří také využili vlakové spojení. Ovšem jeli po druhé straně Labe a vystáli si solidní frontu na přívoz. Jsme kompletní, nikdo další již nepřijde. Od této chvíle tvoříme různé skupiny a podskupiny. Někdo kouká na vystoupení Vaška Neckáře (vzhledem k jeho stáří a nemoci předvádí solidní výkon), další stojí frontu na burčák (ty jsou stále delší), jiní si dávají jídlo v restauraci. Každý si dosyta užívá vinobraní. Navzájem si také sdělujeme různé novinky. Dost se mluví o vydařené akci u Vildy v České Kamenici. Jára s Ivetou referují o dovolené v Itálii. Oproti předchozím ročníkům v Mělníku se konzumuje burčák a další alkoholické nápoje v menším množství. Průběh je celkově takovej klidnější. První odjíždí Zbýňa, který přijel opravdu na chvíli. Moc se mu do pracovního procesu nechce. Jako další odjíždí Renda a Lenka, kteří se svezou autem se známými Dany. My ostatní ještě zůstáváme v restauraci, kde je příjemněji než venku. Po devatenácté hodině odjíždí domů největší skupinka účastníků. David s Alenou jedou autem do Litoměřic. Jára, Iveta a já jedeme přívozem do Malých Žernosek. Odtud pokračujeme vlakem do Ústí nad Labem. Dana s Romanem a jeho známými na vinobraní zůstávají. Jsem zvědav jak se dostanou domů, vlaky večer moc nejezdí. Třeba půjdou pěšky. Dana o tom alespoň docela vážně mluvila hned na začátku akce (byla střízlivá). Vlak o jednom vagóně kterým jedeme je plný veselých lidí, průvodčí všechny s bravurou kasíruje. Cesta uteče rychle, je to kousek. V Ústí nad Labem se loučím s Járou a Ivetou, kteří jdou ještě na Stoletou diskotéku a jedu do pelechu.Dnešní akce se vydařila, účast byla vysoká jako na každém vinobraní. Jak se nemusí moc šlapat, hned všichni přijdou. Nám turistům vyšlo počasí, šlapalo se dobře. Ušli jsme přibližně 9 kilometrů. Ostatním se vinobraní asi také líbilo, žádná negativa jsem alespoň od kamarádů neslyšel. Uvidíme, zda na příští rok vybereme jinou kulturně-chlastací akci, nebo založíme novou tradici a pojedeme opět sem. Je jasné, že zdejší vinobraní je menší, komornější a s horším programem než třeba v Mělníce či Litoměřicích. Ovšem výhodou je blízkost k Ústí nad Labem, nižší vstupné či možnost spojit v akci jak turistiku tak kulturu. Tímto bych chtěl vyvolat menší oddílovou diskusi o plánu na příští rok. Na závěry je času dost, tak všichni trochu popřemýšlejte. Kdyby někdo přišel s opravdu kvalitním nápadem na zajímavou akci v tomto podzimním termínu, určitě se o ní pobavíme. Zdravím všechny členy i příznivce O.P.A.T.u a na dalších akcích na viděnou.