Litoměřice a okolí

Účastníci: Viktor, Martin II., Pavla

Na neděli 14.7.2013 naplánoval Milan výšlap v okolí Litoměřic. Dle předpovědi počasí mělo být pěkně a cíle trasy Kočka a Křížová hora vypadaly zajímavě. Bylo jasné, že v období letních prázdnin nebude účast kamarádů nijak vysoká. Já jel ze Západního nádraží a na Střekově přistoupil Martin s Pavlou. Sešli jsme se tedy ve vlaku tři, což je dostačující počet na vydařenou akci. Překvapením pro kamarády trochu bylo, že nedorazil plánovač akce Milan. Ovšem mapu jsem si vzal, odjezdy zpátečních vlaků jsem také znal, takže jsme se bez něj obešli. Po příjezdu do Litoměřic jsme se prošli po náměstí, v jednou z krámků jsme doplnili proviant a vydali se na Mostnou horu. Stoupáme na jednu z místních dominant města parkem, jde se dobře. Za chvíli jsme na vrcholu. Restaurace Legenda i rozhledna Mostka jsou zavřené, posvačíme na lavičce a pokračujeme dál. Přes pole se dostáváme k zajímavému skalnímu útvaru na vrchu Sovice (271 m n. m.) – Kočce. Jedná se o čedičový skalní útvar, narušený lomy na štěrk ze začátku minulého století, který má tvar kočky. Skála by měla dle archeologů být součástí hradiště z 9. – 10. století. Rozhlížíme se po okolí, výhled je solidní. Poté scházíme do Žitenic. Místní restaurace je zavřená, pokračujeme přes Pohořany směrem na Křížový vrch. V obou vesnicích pozorujeme čilý stavební ruch. Staré domky se opravují a staví se i nové. Přes starý zpustlý sad, kde si trháme třešně, vcházíme do lesa, cesta se neúprosně zvedá. Pochod nám zpříjemňují kopřivy a bodláky, kterými je pěšina zarostlá. Přicházíme pod Křížový vrch a domlouváme se, že po zdolání vyhlídky pod jeho vrcholem se vrátíme zpět stejnou cestou a Milanem naplánovaný okruh nedokončíme. Je docela pařák a Pavlu bolí noha víc než jindy, takže raději vynecháme výstup až na Křížovou horu (590 m n. m.) i malou hřebenovku na Dlouhý vrch (655 m n. m.). Dnešní trasu si trochu zkrátíme. Necháváme Pavlu pod vyhlídkou a s Martinem stoupáme prudce do kopce. Od rozcestníku klesáme cca 200 metrů a jsme na vyhlídce. Na skále jsou lavičky a pěkný výhled do kraje (vidíme Říp, Házmburk, Lovoš i Milešovku). Dlouho se však nekocháme a spěcháme za Pavlou. Dolů to jde znatelně lépe, za chvíli jsme u ní. Vydáváme se stejnou trasou na zpáteční cestu. Je pařák a jsme již trochu utahaní. Ještě že cesta klesá. V Žitenicích je restaurace stále zavřená, napijeme se tedy vody z vlastních zásob. Pivkem se občerstvíme holt až na Mostné hoře. Ovšem nejdříve musíme překonat zbylých pár kilometrů. Procházíme kolem Kočky, jdeme prašnou cestou přes pole a konečně stojíme před rozhlednou s restaurací. Již je otevřeno, dáváme si pivko a polévku. Točí zde pivo z místního minipivovaru Koliba, které nám chutná. Martin ani Pavla se na rozhlednu nehrnou, asi si jí šetří na příště. Já již na ní byl při minulých akcích a výhledů jsem si již dnes užil dost, takže též odolávám. Chvíli posedíme v příjemném stínu, odpočíváme. Volám bratrovi a domlouváme se, že ho vyzvedneme před barákem a skočíme na pivko do minipivovaru Labuť. Je zajímavé, že nevelké město Litoměřice má dva minipivovary. Scházíme do města, vyzvedáváme Davida s Ondrou a jdeme na pivko. Minipivovar Labuť je vyhlášený tím, že se zde nevaří. Ovšem pivo celkem ujde. Posedíme, probereme různé zajímavosti, loučíme se s Davidem i Ondrou a přesouváme se na nádraží. Vlak jede jen o 5 minut později, což je v normě. Než se nadějeme, vystupujeme na Západním nádraží. Následuje přesun do restaurace u hlavního nádraží. V Biliár klubu mají zavřeno (Martin si holt neužije svého oblíbeného Jukeboxu). Dáváme si tedy pivko ve Sport baru, klimatizace funguje, je zde příjemně. Krátce zhodnotíme akci a míříme domů. I dnešní oddílová akce se vydařila. Při účasti třech turistů byl výšlap takový komornější. Je to změna proti minulým akcím, kdy jsme vypadali jak zájezd. Počasí vyšlo, jen nemusel být takový pařák, ale co bychom chtěli v létě. Ušli jsme 19 kilometrů náročnějším terénem, takže můžeme akci hodnotit jako těžší. Je vidět, že se nemusíme s Milanem bát naplánovat i delší trasy (20 a více kilometrů), určitě se mezi členy a příznivci najdou jedinci, kteří přijdou. Mějte se co nejlépe, užívejte léta a na nějaké další akci ahoj.