Husa, Hřídelík a jeskyně

Účastníci: Viktor, Eliška K., Líba, Tereza, Jirka K., Jirka K. ml.

Na sobotu 16.3.2019 jsem naplánoval po delší době auto – výlet do vrchní části Kokořínska nedaleko obce Úštěk. A protože mám letos při plánování akcí smůlu na počasí, dle poslední předpovědi mělo být deštivo. Na změnu termínu nebyl čas ani prostor, doufal jsem tedy, že počasí nebude tak hrozné a někdo z kamarádů se akce zúčastní. Trochu jsem se obával i situace, kdy přijde hodně lidí a bude málo aut na přesun. Jak vidíte, vlastně se při plánování akcí stále něčeho bojím. :-) Ráno před akcí je zataženo a vypadá to, že každou chvíli začne pršet. Takže klasika.Na shromaždišti u soudu se scházíme v šesti u dvou aut, vychází to dobře. Začíná drobně pršet. Přesunujeme se do obce Skalka, kde necháváme plechové oře u Lesní hospůdky (momentálně zavřené) a po červené turistické značce vyrážíme do akce. Cesta je zpevněná, jde se dobře. Prohlížíme si první skalní útvary a různě tvarované stromy. Chvílemi prší méně, chvílemi více, ale stále to není nic, co by akci ohrozilo. Okolní příroda je zajímavá a výhodou je, že díky nepříznivému počasí nepotkáváme žádné turisty. Přicházíme k dnešnímu prvnímu cíli, kterým je skalní útvar zvaný Husa. Prohlížíme si jej, pořizujeme fotodokumentaci a pokračujeme dále. Nedaleko pomníku Járy Cimrmana je odpočívadlo, kde se občerstvujeme. Ovšem dlouho se nezdržíme, protože jak se člověk zastaví, dává se do něj z důvodu sychravého počasí zima. Trochu klesáme a po zelené turistické značce přicházíme k jeskyním Krápník a Tisícový kámen. Důkladně je prozkoumáváme, jsou zajímavé a je vidět, že je trampové stále využívají. Jirka s dětmi vylézá i na skálu nad Tisícovým kamenem a pak již nastává čas návratu.Vracíme se stejnou cestou k autům. Potkáváme první a zároveň i poslední turisty, chvilku se zastavíme na odpočívadle pod Husou a po kratším usilovném pochodu jsme zpět v obci Skalka. Popojíždíme do středu vesnice a jdeme se občerstvit do restaurace U Gregorů. Je zde teplo, útulno a jídel na výběr je dost. Všichni si pochutnáme. Po posilnění a odpočinku se přesunujeme do nedaleké obce Blíževedly, kde necháváme auta na návsi. Prohlížíme si některé zajímavé, hodně staré domy a dominantu obce morový sloup. Po této historii věnované zastávce se napojujeme na červenou turistickou značku a míříme na nedalekou zříceninu hrádku jménem Hřídelík. Je nedaleko, ale přesto si děti stihnout pohrát se štěnětem smutně koukajícím dírou v plotu. Samotná zřícenina je na skalním bloku a dovnitř se dostáváme podzemní chodbou. Prohlídka nám nezabere moc času, protože zřícenina je opravdu malá. Při návratu zpět přichází na řadu další mazlení se štěnětem, které je i foceno. Pro děti asi nejlepší zážitek z celé dnešní akce.Čas neúprosně běží, navíc se opět rozpršelo, takže se u aut loučíme a míříme k domovům. Vyhodnocení v restauraci Sahara dnes vynecháme. Akce se i přes nepřízeň počasí vydařila. Našlapali jsme solidních 10 kilometrů a viděli spoustu zajímavého. Doufám, že nikdo dodatečně neonemocní, protože i přes kluzké skály jsme výšlap přežili bez úrazu. Po dlouhé době jsme vyzkoušeli použití aut při přesunu k výchozímu bodu akce a já za sebe mohu prohlásit, že se nebudu bránit dalším auto – výletům. Dost zajímavých míst je daleko od zastávek hromadné přepravy, takže nějak se tam dostat musíme. Užijte si začátek jara a na nějaké další oddílové akce na viděnou.

Sepsal: Vik  21.3.2019

Husa: je skalní pískovcový útvar v severní části CHKO Kokořínsko leží ve výšce 449 m n.m. a připomíná svým tvarem husu. Z vrcholu je velmi pěkná vyhlídka na panorama okolních skal.

Pomník Járy Cimrmana: je deska na stromě s připomínkou, že na tomto místě tragicky zahynul 12. 5. 1921 Jára Cimrman, když se vracel z trhu v Mělníku ve svém novém vynálezu, automobilu s motorem na stlačený vzduch a vodu. Automobil se v těchto místech porouchal a vybuchl.

Jeskyně Krápník: je 50 metrů dlouhý pískovcový převis, který na výšku dosahuje více jak 10 metrů. Leží na zelené turistické značce mezi vrchy Kostelec a Husa. Archeologické výzkumy zde potvrdily přítomnost lidí již v mladší době kamenné. Jeskyně je zajímavá pseudokrasovými jevy (škrapy a voštiny).

Tisícový kámen: je rozlehlá polojeskyně dosahuje výšky 8 metrů, která leží na zelené turistické značce mezi vrchy Kostelec a Husa. Archeologické výzkumy zde potvrdily přítomnost lidí již v mladší době kamenné. Jeskyně je zajímavá pseudokrasovými jevy (škrapy a voštiny).

Hřídelík: je zřícenina hradu z konce 13. století, který se nachází na pískovcovém skalním bloku nad obcí Blíževedly. Pobořen byl za husitských válek a následně byl opuštěn. Dnes zde najdete zachovalé zbytky zdí okružní hradby a paláce. Zajímavostí je podzemní chodba, která vás dovede do ruin paláce.

Morový sloup Nejsvětější Trojice: byl zhotoven v roce 1714 sochařem F. Tollingerem a stojí v obci Blíževedly.

Blíževedly: je obec (někdejší městečko) nacházející se 13 km jihozápadně od České Lípy. V celé obci, která zahrnuje ještě vsi Skalka, Litice a Hvězda žije 646 obyvatel. Obec leží na severním okraji CHKO Kokořínsko na rozhraní Českého středohoří a Máchova kraje. První historická zmínka o vsi pochází z roku 1290, kdy Blíževedly, tehdy uváděné jako trhová ves, získaly od pražského biskupa Tobiáše z Bechyně tržní právo a následně byly povýšeny králem Václavem II. Na městečko. Městský znak jim věnoval až roku 1685 biskup Jaroslav Ignác ze Štemberka. Osídlení zde existovalo od pravěku. Blíževedly byly kolem roku 1334 podhradím hradu Hřídelík. Jeho rozvoj zastavily války, nejdříve je dobyli husité vedení Janem Roháčem z Dubé, pak přišla třicetiletá válka. Po roce 1550 se ve zdejší krajině usadili němečtí kolonisté. Další rozvoj zabrzdil jednak mor roku 1714 a hlavně velké požáry v letech 1784 a 1859.

Skalka: je malá vesnice, část obce Blíževedly v okrese Česká Lípa. Je zde evidováno 38 adres. Trvale zde žije 79 obyvatel. Skalka leží v katastrálním území Skalka u Blíževedel o rozloze 2,36 k m2, zcela na západním okraji vlhošťské části CHKO Kokořínsko – Máchův kraj. Toto katastrální území je zároveň součástí evropsky významné lokality Roverské skály. Skalka představuje východiště turistických cest na Husí cestu.