HRAD  BLANSKO  V LEDNU

Účastníci:  René Paulík

Viktor Kováč

a 5 dalších přátel

Na nový rok 1.1.2007 jsme společně s Rendou jak nám velí tradice naplánovali pro odolné turisty výšlap na zříceninu hradu Blansko. Každý rok již od nepaměti zde mají v odpoledních hodinách sraz ústečtí turisté ( organizovaní i divocí ) a všichni, kteří se chtějí po vánočních svátcích a Silvestru protáhnout a vypotit nějaké deko tuku. Oheň v areálu hradu rozdělají i udržují a novoročenky rozdávají členové KČT Lokomotivy Ústí nad Labem všem, kteří na vrchol dorazí. Věděli jsme s Rendou dopředu, že moc kamarádů O.P.A.Ť.áků  na první letošní akci nepřijde, alkohol a lenost jsou holt někdy silnější. Mělo však dorazit několik jiných přátel, kteří též chodí na tůry. Sraz byl jako vždy u restaurace Max  v Neštěmicích okolo 13té hodiny. Počasí bylo spíše jarní ( pár stupňů nad nulou ) a čekal nás rozbahněný terén. Sice v lednu, ale za teplého počasí a bez sněhu to bude opět jiný výstup než v předchozích ročnících. Když jsme se všichni před půl druhou sešli ( některé účastníky zradila MHD ) v počtu sedmi lidí ( já, Renda, Standa, Ivan, Láďa, Bětka a Klára ), mohli jsme bez dalšího prodlení vyrazit. S ohledem na náročný blátivý terén jedné z možných tras, dohodla se druhá lehčí trasa: Neštěmice, Skalka, Mírkov, Blansko. Zpět se půjde dle dohody na vrcholu. Podstatná část vybrané trasy vede po silnici. Někteří účastníci by raději šlapali terénem za každou cenu, ale nakonec se silnicí souhlasí. Vyrážíme tedy vstříc zážitkům. Hned od začátku cesta strmě stoupá. Pohodovým tempem ukusujeme z celkové dnešní trasy metr za metrem. Povídat je stále co, neboť jsme se dlouho neviděli. Někteří se dokonce ani neznají, takže se teprve při hovoru seznamují a témat ke klábosení  je dost. Před námi jdou malé či větší skupinky lidí, ty pomalejší předbíháme. Začínáme také potkávat početnější skupinky turistů, kteří se již vracejí z úspěšného dobytí vrcholu. Netrvá dlouho a jsme pod hradem. Nyní nás čeká nejhorší úsek cesty, kus podmáčené louky a bahnitější lesní pěšina. Ve starobylé chalupě pod hradem ( dříve hospoda ) prý čepují pivo, alespoň dle sdělení turistů, kteří jdou zpět dolů. Mají to být nespotřebované zásoby po Silvestru. Nezastavujeme se tam, takže je to informace pouze z doslechu. Až se na zříceninu Blanska vydáme v průběhu roku, uvidíme, zda se jednalo o nárazovou akci, nebo bude občerstvení fungovat i jindy. Poslední prudší stoupání  a již si přejeme vše nejlepší do nového roku s organizátorem u ohně a dostáváme pěknou novoročenku. Procházíme areálem, díváme se z hradeb ( je dnes solidní a daleký výhled ) a odpočíváme. Na ohni si nic nepečeme, neb jsme si nevzali buřty ani klobásku. Samozřejmě nezapomínám na razítka, která otiskuji do vrcholové knížky oddílu. Bohužel se na hradě moc nezdržíme, protože vidíme, že se blíží pořádně černé mraky a s nimi zřejmě pěkná slota a nečas. Po kratší domluvě vyrážíme na zpáteční cestu. Kousek pod hradem nás chytá silný vítr a prudká dešťová přeháňka. Zároveň se ochlazuje a déšť, který vítr žene přímo do našich obličejů není nic příjemného. Někteří kamarádi se od nás odpojují, vybírají si pro zpáteční cestu zkratku přes les, pole i louky a spěchají domů. My ostatní pokračujeme zpět do Neštěmic po silnici. Přeháňka je prudká, ale naštěstí krátká. Sice mokneme a je zima, ale nejsme úplně promočeni. Po dešti se rychlejší chůzí opět zahříváme. Docházíme lidi, které zastihla průtrž na cestě směrem na hrad, a kteří výstup na Blansko vzdali a vracejí se. Těší nás, že jsme byli úspěšnější a vrchol jsme v pohodě  zdolali. Po nás zřejmě na zříceninu již příliš lidí nedorazilo. U zbořené kapličky za Mírkovem se loučím se zbytkem naší výpravy a šikovnou zkratkou ( stará předválečná cesta pro povozy, dnes zarostlá ) scházím do Mojžíře přímo před dům rodičů. Naše malá novoroční turistická akce tedy skončila. Každý účastník  již absolvuje závěr výletu po vlastní ose. Doufám, že všichni úspěšně a ve zdraví došli do svých domovů. Dnešní O.P.A.Ť.ácké neoficiální zahájení roku 2007 vyšlo dobře, alespoň podle mého subjektivního názoru. Počasí dnes až na krátkou, ale vydatnou a prudkou přeháňku bylo solidní, přišlo i dost lidí ( ani jsem jich tolik nečekal ). Nenachodil se sice nijak velký počet kilometrů, ale pořádné, dlouhé tůry a akce nás letos teprve čekají ( alespoň v to pevně věřím ). Každý účastník ušel odlišný počet kilometrů, jako průměr a oficiální údaj pro celoroční statistiku zde tedy uvádím 9 km. Jinak oficiální zahájení oddílové sezóny bude 6.1.2007 při akci na Milešovce. Doufám, že přijde hodně O.P.A.Ť.áků i příznivců oddílu. Také na tomto místě přeji členům O.P.A.T.u i všem našim příznivcům v novém roce co nejvíce našlapaných kilometrů, hodně povedených akcí a hlavně pevné zdraví, které každý turista potřebuje. Oddílu přeji úspěšné pokračování činnosti po celý rok 2007 a v další blízké i vzdálenější budoucnosti. Na dalších akcích na viděnou.