Širák ve Sloupu v Čechách

Účastníci: Viktor, David, Zbýňa

Na srpnový víkend 18.8. – 19.8.2012 se nám letos konečně podařilo naplánovat širák. Počasí mělo být dle předpovědi solidní, vybrané místo (okolí Sloupu v Čechách) je též zajímavé. Někteří pamětníci vědí, že jsme zde byli na první oddílové dovolené v roce 1996, ostatní si to mohou přečíst v naší kvalitně vedené kronice. Protože jsou dovolené, a kamarádi se pod širák zrovna nehrnou, očekával jsem nízkou účast. V sobotu ráno se na hlavním nádraží v Ústí nad Labem scházíme tři (já, David a Zbýňa), což je dobré. Vlakem se s přestupem v České Lípě přesunujeme do Nového Boru. V restauraci na nádraží dáváme startovní pivo a míříme do centra. Zde si nakupujeme nějaký proviant, dáváme si v cukrárně dorty nebo pivo dle chuti každého a vyrážíme po zelené turistické značce do terénu. Přes město jdeme celkem v pohodě, ale při jeho opuštění se nám značka ztrácí. Jdeme tedy lesní cestou a doufáme, že se na ní opět napojíme. Přicházíme na vyhlídku a opravdu, značku nacházíme. Ovšem nevíme kterým směrem pokračovat. Naštěstí jdou kolem nějací turisté a David, který nechce ujít ani metr navíc se jich ptá na správný směr. Je to samozřejmě ten druhý, než jsme si mysleli. Zasmějeme se a pokračujeme dál. Po kratším lesním úseku se dostáváme k Havraním skalám, kde je na vrcholku teráska s výhledem, který stojí za tu trochu námahy při výstupu. Po kratším odpočinku šlapeme dál. U rozcestníku přecházíme na modrou turistickou značku, která nás vede do vsi s názvem Radvanec. Lákám kluky na nedalekou Panenskou skálu s uměle vytesanou jeskyní, ale protože to není ve směru cesty a trochu bychom si zašli, odmítají. Prý příště. Za chvíli přicházíme mezi první domy. I zde se staví nové domky a vily, stavební boom je prostě všude. Reklamní cedule nás láká do hospody, neodoláme a míříme k ní. V restauraci U Mlejna získáváme místa hned u výčepu. Mají zde frmol, turisté i cyklisté se tady střídají jak na běžícím pásu. Prohodíme pár slov s výčepákem, občerstvíme se (kvalitní polévka a studené pivo) a pokračujeme dál. Při opouštění vesnice se nám opět ztrácí turistická značka, ale jsme nedaleko od Sloupu v Čechách, takže jí nehledáme a závěr trasy jdeme po silnici. U Radvaneckého rybníka stojí dost aut, je vidět, že o tomto víkendu pařák žene lidi k vodě. Jedno z aut je Davidova kamaráda Romana, který si sem vyrazil s dětmi. Protože David nechce spát pod širákem, místo k vodě jdeme do centra Sloupu shánět penzion. Samozřejmě mají všude plno, prý minulý víkend bylo volněji. Alespoň si tedy dáváme v každé restauraci na trase pivo. David nakonec volá Romanovi, který pro něj má místo v chatce. V podvečer bez placení pronikáme do kempu a sedáme si k jednomu ze stánku. Zde popíjíme a vykecáváme. Dnes se koupat nebudeme, necháme to na zítra. Spaní je nakonec vyřešeno ke spokojenosti všech, jdeme do chatky. David spí na palandě, já a Zbýňa si rozbalujeme spacáky na zemi v předsíňce. Komu by se taky chtělo ve tmě a po pár pivech plahočit do lesa, kde to nezná. Letošní širák tak vlastně ani širákem není. Příští rok to musíme napravit. Ráno se nevstává úplně dobře, piv bylo docela dost. Balíme si věci a přesunujeme se na pláž. Stánky pomalu otevírají, občerstvujeme se. Voda v rybníce je pořádně studená, ale zaplavu si. Dokonce i David se jde osvěžit a chvíli ve vodě vydrží. Po kratším lenošení se loučíme s Romanem a vydáváme se na cestu. Jdeme skrz ves k hradu, kde se napojujeme na červenou turistickou značku. Ta nás přes Janov vede až do Nového Boru. V pařáku se ploužíme a jsme rádi, když jsme konečně ve městě. Hospod moc otevřených není, dá to trochu hledání. Nakonec si sedáme do restaurace spojené se sázkovou kanceláří. Je zde chládek a ani živáčka. Relaxujeme. Vlaky mám vypsaný, takže máme přehled kdy vyrazit. Vycházíme tak akorát, abychom se ještě občerstvili v nádražní restauraci. Ve vedru se doplížíme k nádraží a hle restaurace je zavřená. To jsme si včera bohužel nezjistili. V okolí není ani žádná večerka, takže musíme vydržet bez pití do České Lípy, kde přestupujeme. Vlak jede na čas, po chvíli jsme v České Lípě. Kupujeme si nealko a přesedáme na rychlík. Pozorujeme krajinu, odpočíváme, podřimujeme. Za necelou hodinu vystupujeme v Ústí nad Labe. Jsme utahaní, vyhodnocení v hospodě vynecháváme a míříme domů. Letošní víkendová akce se vydařila. Mohlo být sice menší vedro, ale dalo se to zvládnout. Nespali jsme sice pod širákem, ale nevadí, i tak jsme si to užili. Našlapali jsme celkem 25 kilometrů (v sobotu 16 a v neděli 9), což je solidní. S Davidem jsme pamětníci, kteří ve Sloupu v Čechách byli v roce 1996 na první dovolené, proto jsme se snažili si vybavit námi tehdy navštívená místa. Něco jsem si pamatoval, David na tom byl hůř, takřka nic nepoznal. Ještě že si píšeme kroniku, kde si můžeme osvěžit paměť. V příštím roce doufám vyrazíme ve větší skupince a budeme spát jako tvrďáci v lese. Tipy na zajímavá místa s Milanem v zásobě máme. Mějte se fajn a na nějaké další akci ahoj.